Akaun Bank Bersama Suami Isteri, Apa Yang Terjadi Jika Salah Seorang Meninggal Dunia?

Akaun Bersama Suami Isteri

Persoalan ini sering ditanyakan oleh pasangan muda yang baru berkahwin. Bagaimana status akaun bersama yang mereka buat jika salah seorang daripada mereka meninggal dunia. Bagi memudahkan perbincangan, kita ciptakan satu situasi. Faris dan Hana baru sahaja berkahwin selama tiga bulan. Kedua-duanya bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri. Setelah beberapa bulan berkahwin, mereka berbincang untuk membahagikan tanggungjawab…

Adakah Pampasan Polisi Insurans Nyawa Konvensional Boleh Digunakan Oleh Waris?

Hukum Pampasan Insuran Konvensional

Hari ini, masih terdapat segelintir umat Islam di Malaysia yang masih mengambil produk Insurans Konvensional (nyawa) ketika mana produk-produk takaful sudah semakin bertambah baik dan berkembang dengan pesat. Selain disebabkan jahil atau tidak tahu tentang hukum ‘membeli’ polisi insurans konvensional, ada juga sebahagian umat Islam yang tahu tentang status haram insurans, tetapi memilih atas dasar …

Adakah Pampasan Polisi Insurans Nyawa Konvensional Boleh Digunakan Oleh Waris? Read More »

Panduan Kaedah Kiraan Zakat Pendapatan Di Malaysia

“ Radzi, aku dah cuba ikut apa yang kau cerita pasal buat tabung kecemasan untuk perancangan kewangan ni. Tapi dah nak dekat setahun masih takdapat penuhkan tabung tu.” “Kenapa?” “Ye la susah nak penuhkan. Tiap bulan ada je masalah. Kereta rosak la, rumah kena pecah masuk la. Ada je problem.” “Zakat bayar tak?” “Mesti…

Bila Waktu Terbaik Untuk Anda Ambil Pelan Takaful?

Hari ini kebanyakan masyarakat secara umumnya telah memahami kepentingan perlindungan takaful atau insurans. Daripada pemerhatian saya secara rawak, kebanyakan prospect yang saya tanya telah pun buat survey pelan takaful mana yang terbaik untuk mereka. Tetapi, mereka masih lagi teragak-agak dan menunggu masa yang sesuai untuk mengambil pelan perlindungan takaful. Jadi di sini saya akan kongsikan…

Panduan Lengkap Memilih Pelan Perlindungan Takaful

Panduan Pilih Pelan Takaful

NOTA PENTING : Pastikan anda ikut langkah-langkah berikut sebelum anda berjumpa dengan mana-mana ejen takaful! Perkongsian ini khusus untuk mereka yang belum mempunyai apa-apa pelan perlindungan takaful dan bercadang untuk memilikinya. Sekiranya anda masih belum faham kenapa perlu ada perlindungan takaful, baca dulu posting ini. Tahniah atas kesedaran anda yang ingin ambil tahu tentang kepentingan …

Panduan Lengkap Memilih Pelan Perlindungan Takaful Read More »

5 Instrumen Pelaburan & Simpanan Anak-Anak Untuk Masa Depan Yang Boleh Ibubapa Sediakan Semasa Mereka Bayi Lagi!

Instrumen Pelaburan dan Simpanan Anak

Sebagai ibubapa, kita semua mesti inginkan yang terbaik untuk anak. Segala keperluan anak mesti disediakan sebaiknya, daripada makanan, pakaian, kesihatan dan pendidikan. Semua ini memerlukan kepada perancangan kewangan yang teliti dan dibuat seawal anak masih kecil lagi. Oleh itu ibubapa perlu merancang simpanan anak-anak walaupun ketika mereka masih bayi lagi. Dalam post ini saya akan …

5 Instrumen Pelaburan & Simpanan Anak-Anak Untuk Masa Depan Yang Boleh Ibubapa Sediakan Semasa Mereka Bayi Lagi! Read More »